Berita Semasa

Wednesday, January 25, 2012

Lima Maksiat Yang Disegerakan Balasannya..

Sessi tazkirah minggu ini dimulakan dengan kupasan hadis akhir zaman iaitu ;

Daripada Ibnu Umar r.a. berkata "Berhadap Rasulullah s.a.w kepada kami (pada suatu hari)kemudian Baginda bersabda ;"wahai kaum muhajirin ,lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya,maka tiada lagi kebaikan bagi kamu.Dan aku berlindung dengan Allah Taala semoga kamu tidak menemui masa itu.Perkara-perkara itu ialah ;

Pertama :Tiada terzahir perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya,kecuali mereka akan ditimpa penyakit Ta'un yang cepat merebak di kalangan mereka,dan mereka akan ditimpa penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang terdahulu.
Kedua : Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan ,kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.
Ketiga : Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit.Jikalau tiada binatang (yang hidup di atas muka bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah Taala.
Keempat : Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya ,kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka,maka musuh itu merampas sebahagian dari apa yang ada ditangan mereka.
Kelima : Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebnagai pilihan,maka (disaat itu) allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri".(riwayat Ibnu Majah).

Kupasan hadis ;

Hadis ini menerangkan tentang 5 maksiat yang disegerakan bala oleh Allah iaitu ;
1). Penyakit Ta'un dan Aids adalah berpunca dari banyak berlakunya perzinaan.
2). Kesukaran mencari rezeki dan kezaliman pemimpin adalah berpunca daripada rakyat yang mengurangkan sukatan dan timbangan.
3). Kemarau panjang adalah berpunca dari tidak mengeluarkan zakat.
4). Kemampuan musuh mengambil sebahagian dari apa yang dimiliki oleh kaum muslimin adalah berpunca daripada mereka mengkhianati janji-janji mereka kepada Allah Taala.
5). Perang saudara yang berlaku di kalangan kaum muslimin adalah berpunca daripada mengenepikan hukum Allah dan tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai undang-undang di dalam kehidupan.
(Dirujuk daripada buku 40 hadis Peristiwa Akhir Zaman,susunan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi)

0 comments:

 
©  free template by Blogspot tutorial