Berita Semasa

Sunday, November 15, 2009

Kuliah Subuh


Hadis Peristiwa Akhir Zaman
Pada pagi ini (15hb.Nov.09) selepas solat subuh berjemaah di surau Muhibbah,saya menyampaikan kuliah subuh tentang peristiwa akhir zaman yang dipetik daripada buku " 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman " susunan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi.

Hadis yang ke 33 tersebut yang bermaksud ;
"Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali".
(H.R al-Baihaqi)

Keterangan hadis ;
Kalau kita perhatikan dunia Islam pada hari ini, keadaannya tidak begitu jauh dari gambaran yang telah dinyatakan oleh Rasulullah saw. ini. Kalau belum sampai pun, ianya sudah mendekati ke sana.
Pada akhir zaman ,ada sebahagian umat islam kehilangan arah pedoman dan jati diri. Islam menjadi perhiasan luaran semata-mata bukan lagi satu cara hidup yang dipegang sekukuh-kukuhnya. Zahirnya Islam diterima sebagai akidah dan agama tetapi dalam masa yang sama menolaknya dari segi amalan dan praktikal.
Kebenaran agama tidak lagi diyakini atau dihayati.Al-Quran hanya menjadi hiasan dan seolah-olah tidak mengandungi makna apa-apa. Hari ini ramai yang menolak secara terang-terangan terhadap ajaran dan hukum hakam yang terdapat dalam Al-Quran.
Cuba kita lihat juga hari ini di mana-mana sahaja terdapat masjid yang tersergam indah dari segi binaan dan seni ukirnya,tetapi sunyi sepi dari jemaah yang datang dan aktiviti masjid yang kosong. Cahaya hidayah dan petunjuk tidak bisa menembusi bahan binaan kukuh yang tegak berdiri.
Dijelaskan juga dalam hadis ini tentang wujudnya ulama 'suk'(jahat)yang menjadi fitnah dalam masyarakat. Golongan ini semakin bercambah yang mana puak ini sanggup menyembunyikan hak(kebenaran) demi kepentingan duniawi. Akibatnya,muncul pelbagai fitnah yang mengelirukan ummah.
Akhirnya, agama Allah ini akan menerima kesan buruk akibat sebahagian perangai buruk umatnya lantas Islam semakin lemah lantaran kerana kelemahan penganutnya.
Mudah-mudahan hadis ini memberi iktibar dan motivasi kepada kita semua untuk giat menjalankan usaha dakwah .
Ayuh,mulakan dengan diri kita dulu,kemudian anak isteri kita..seterusnya rakan-rakan , masyarakat dan negara kita. Semoga kita dijauhkan dari bala Allah yang akan menimpa ke atas kita semua lantaran kelekaan kita dari menjalankan tugas sebagai hamba dan khalifah Allah di atas muka bumi ini..

1 comments:

Unknown said...

salam...mohon utk share kat facebook sya....

pendakwah bebas

 
©  free template by Blogspot tutorial