Berita Semasa

Friday, November 20, 2009

Motivasi Keluarga















Penawar hilang letih dan kesusahan hidup


Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas seharian,sama ada di rumah atau tempat kerja,terdapat petua yang diajar oleh Rasulullah s.a.w kepada puteri kesayangannya, Fatimah boleh dijadikan sebagai penawarnya.
Pada satu hari Fatimah mengadu kepada suaminya Ali bin Abu Talib mengenai kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling gandum untuk membuat roti.
Ali berkata "Bapa kamu ada membawa balik tawanan perang,berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk menbantumu".
Lantas Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasratnya untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.
Bagaimanapun Rasulullah s.a.w tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya. Namun baginda kemudian pergi menemui puteri serta menantunya lalu berkata :"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? Iaitu apabila kamu berdua berbaring untuk tidur ,maka bertasbihlah(subhanallah) 33 kali, bertahmid(Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir(Allahu Akbar) 33 kali .Ia lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam."
Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w ajarkan kepada puteri dan menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.Lantas amalan ini terus diamalkan oleh mereka berdua.
Semoga ini dapat menjadi pedoman buat kita semua dalam mengharungi hidup yang mencabar dan bacaan ini dapat dijadikan amalan seharian kita ....

0 comments:

 
©  free template by Blogspot tutorial