Berita Semasa

Tuesday, November 24, 2009

Salam Aidiladha 2009..
















Sifat Pengorbanan perlu dalam kehidupan..

Bulan Zulhijjah dikaitkan dengan bulan ibadah haji di Mekah. Sekarang jutaan umat islam seluruh dunia sedang berkumpul di Baitullah untuk menyempurnakan rukun islam yang ke lima. Masing-masing berazam untuk mendapatkan haji yang mabrur dan semestinya memerlukan banyak pengorbanan sama ada dari segi masa , harta, tenaga malah nyawa sendiri.
Bagi umat islam yang tidak melakukan ibadat haji , mereka akan merayakan hari raya korban atau aidiladha yang merupakan satu manifestasi daripada pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yang diperintahkan untuk menyembelih anaknya ,Nabi Ismail a.s.
Sejarah ini perlu dihayati oleh kita semua dalam mengharungi kehidupan di atas muka bumi ini yang mana pengorbanan amat perlu dilakukan untuk mendapat kebahagiaan yang hakiki.
Cuba bayangkan pengorbanan ibubapa yang membesarkan anak-anak , para guru yang mendidik pelajar dan pelbagai contoh lain lagi perlu difahami dan dicontohi terutama oleh generasi muda sekarang ini.
Jelasnya, nilai pengorbanan ini perlu dipupuk ,dibajai dan disirami agar ianya terus mekar dalam hati sanubari umat islam semoga umat islam akan menjadi umat terbaik dan umat contoh di akahir zaman ini. Renungilah …
Firman Allah Taala bermaksud “Tidak akan sampai daging dan darahnya itu kepada Allah,hanya yang sampai adalah taqwa(kepatuhan menjalankan kewajipan)dari kamu.Begitulah dijadikan unta itu untuk keperluan kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana kamu telah dipimpin-Nya.Dan sampaikanlah berita gembira untuk orang-orang yang berbuat kebaikan “(Surah Al-Hajj,ayat 35)

0 comments:

 
©  free template by Blogspot tutorial