Berita Semasa

Sunday, March 7, 2010

kuliah subuh



HADIS : BERMEGAH-MEGAH DENGAN MASJID

“Dari Anas bin Malik r.a bahawasanya Nabi s.a.w bersabda “tidak akan berlaku hari kiamat sehingga manusia (umat islam) bermegah-megah (dengan binaan) masjid” (Riwayat Abu daud)

Pada kuliah subuh pagi tadi (07 Mac 2010) di surau ,saya telah membacakan tentang hadis peristiwa akhir zaman iaitu hadis di atas yang mana ianya menceritakan kepada kita tentang salah satu tanda-tanda kiamat ialah bermegah-megah dengan binaan masjid.
Sebagaimana yang kita maklum,masjid merupakan institusi penting dalam sesebuah masyarakat islam. Pada zaman Rasulullah s.a.w masjid dibina sebagai tempat ibadah,tempat pertemuan umat islam ,pusat pentadbiran dan majlis-majlis ilmu.
Jesteru itu, orang-orang yang sering mendekatkan dirinya dengan masjid akan mendapat perlindungan dan rahmat Allah Taala .Masjid mempunyai peranan dan fungsi penting dalam agama islam.Ia bukan sekadar tempat kunjungan rasmi,tempat lawatan pelancong semata atau satu binaan megah yang didirikan untuk mencapai kebanggaan dan kemasyhuran.
Tetapi amat malang sekali, peristiwa yang menimpa umat islam dimana di akhir zaman ini fungsi masjid mula diabaikan. Masjid tidak lebih dari sekadar bangunan yang cantik seni binanya dan perhiasan yang berdiri megah tetapi kosong dari aspek pengisian rohaninya.
Umat islam akhir zaman seperti hadis ini hanya bermegah-megah dengan binaannya tetapi memandang remeh fungsi utamanya. Masjid yang indah kosong dan sepi dengan jemaah dan aktiviti dakwahnya.
Beginilah nasib malang yang menimpa umat islam sebelum tibanya hari kiamat nanti.
Mudah-mudahan kita tergolong dalam hamba-Nya yang mentaati perintah Allah dan rasul-Nya dan memasukkan kita dalam golongan hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa …amin…
(Dipetik dari buku “Tazkirah kepada ummah tentang Peristiwa Akhir Zaman dalam hadis –hadis Rasulullah s.a.w”

0 comments:

 
©  free template by Blogspot tutorial