Berita Semasa

Wednesday, August 3, 2011

Tazkirah Ramadhan (Siri 2)



RAMADHAN KALI INI LEBIH BAIK DARIPADA DAHULU


Setiap tahun kita bertemu dengan bulan Ramadhan,selama mana Allah panjangkan umur kita di dunia ini,selama itulah kita akan bertemu dengan Ramadhan.
Marilah kita renungkan kembali Ramadhan yang lalu,yang telah jauh meninggalkan kita. Apakah Ramadhan pada tahun ini akan menjadi Ramadhan yang lebih baik daripada tahun lalu? Apakah amal ibadat kita pada Ramadhan tersebut diterima Allah sebagai amalan yang sempurna? Marilah kita muhasabah diri dan juga amal agar Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yang lalu.
Menghadapi Ramadhan dalam erti kata merebut peluang dan ganjaran yang ditawarkan oleh Allah perlu kepada persediaan dari segi spiritual dan fizikal.Antara persiapan yang perlu kita lakukan ialah ;
1). Persiapan Iman – Iman adalah tenaga dan kekuatan dalaman yang menjadi motivasi untuk menggerakkan ibadah di bulan Ramadhan.Oleh itu,sebelum masuk bulan Ramadhan usaha untuk meningkatkan iman perlu dilakukan seperti banyak membaca Al-quran,Qiamulail dan puasa sunat sebelum Ramadhan.
2).Persiapan Ilmu – Kita perlu mengulangkaji dan mendalami ilmu-ilmu yang berkaitan dengan ibadah puasa dan amalan-amalan sunat di bulan Ramadhan. Melalui persiapan ilmu ini, akan menambahkan lagi kekuatan kita untuk melakukan ibadah kepada Allah.
3). Persiapan Fizikal – Jagalah kesihatan diri supaya kita dapat menunaikan ibadah puasa dengan jayanya.Kawal nafsu makan kerana makan yang terlalu banyak akan melemahkan kita untuk beribadat.
4). Persiapan Rohani – Berusahalah untuk memelihara anggota badan daripada melakukan kemungkaran.Peliharalah lidah daripada mengumpat,mencela,mengeji dan lain-lain. Jagalah mata dari melihat perkara maksiat.Puasa bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum sahaja sebagaimana Sabda Nabi s.a.w ; “Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan yang keji,maka Allah tidak ada hajat kepada makanan dan minuman yang ditinggalkannya”(Riwayat al-Bukhari).
5). Persiapan Kewangan – Peruntukkanlah sebahagian harta untuk bersedeqah pada bulan ini kerana ganjaran orang yang bersedeqah amat besar.

Salman al-Farisi menceritakan bahawa pada akhir bulan Sya’ban,Rasulullah s.a.w pernah bercerita kepada para sahabat mengenai kelebihan bulan Ramadhan. Antaranya bulan yang penuh dengan keberkatan kerana ada padanya LailatulQadar,satu amalan wajib bagaikan melakukan 70 kali amalan wajib di bukan lainnya,bulan bersedeqah kerana memberi makan berbuka kepada orang lain akan mendapat pahala seperti orang berpuasa dan pelbagai kelebihan lagi.

Oleh itu,gunakanlah peluang ini untuk mengutip dan mencari pahala sebanyak mungkin sebagai bekalan di hari kemudian.Marilah kita sama-sama memperbanyakkan amal ibadat kerana kita tidak tahu nasib kita pada Ramadhan tahun depan sama ada masih berpeluang atau tidak.
Mudah-mudahan dengan persiapan yang baik,kita dapat melalui Ramadhan pada kali ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lalu.
(Dipetik daripada Buku “Bingkisan Ramadhan ,BPI,KPM)
www.abialbesuti.blogspot.com

0 comments:

 
©  free template by Blogspot tutorial